Nowy Sednokrąg
Po bardzo długiej przerwie wróciłem do rozwijania gry. Jest już przygotowana nowa plansza i wymyślone nowe reguły. Po sprawdzeniu tych ostatnich pierwsze egzemplarze trafią do produkcji.
Tak prezentuje się monochromatyczny prototyp nowej planszy:
12 powodów, dla których warto grać w Sednokrąg
Rozumienie i zapamiętywanie
- Nowe zagadnienia odnosisz do dobrze sobie znanych
- Złożone zagadnienia rozumiesz przez analogię z prostszymi
- Nowe treści zapamiętujesz dzięki połączeniu ich w sieć z już utrwalonymi
Rozwiązywanie problemów
- Nowe problemy analizujesz przez odniesienie do dobrze znanych
- Złożone problemy rozumiesz przez analogię z prostszymi
- Sposoby radzenia sobie z nowymi problemami znajdujesz dzięki znajomości rozwiązań prostszych i dobrze znanych
Twórcze myślenie
- Swobodnie podróżujesz między dziedzinami i kategoriami
- Odkrywasz nowe, zaskakujące i nieoczywiste połączenia, skojarzenia i analogie
- Rozwijasz elastyczność myślenia, pozwalającą dostrzegać powiązania łączące wszystko ze wszystkim
(Samo)świadomość
- Odkrywasz, w których dziedzinach już jesteś ekspertem i które warto byłoby poznać lepiej
- Dowiadujesz się, jaki styl myślenia jest ci najbliższy
- Zdobywasz dystans pozwalający stwierdzać, czy połączenia między rzeczami istnieją realnie, czy są tylko czyimś arbitralnym skojarzeniem
Co by było, gdyby dyskusja była tańcem?
Co by było, gdybyśmy dyskusję postrzegali nie jako walkę, a, dajmy na to, jako taniec?
Gdybyśmy oglądając debatę sejmową widzieli w ugrupowaniach politycznych nie oddziały wojsk po dwóch stronach frontu, lecz grupy tancerzy…? Gdybyśmy zamiast zwracać uwagę na to, co posłów różni, za co mogą walczyć i jakich pozycji bronić, dostrzegali to, w czym się uzupełniają i dzięki czemu mogą nam dostarczyć jeszcze bardziej ekscytujących doznań estetycznych i przeżyć intelektualnych…? Jedno jest pewne: byłoby inaczej.
Językoznawcy kognitywni nazwaliby taką operację „przeramowaniem”. George Lakoff w książce „Nie myśl o słoniu” przedstawia najważniejsze punkty sporne w amerykańskim dyskursie politycznym, jako ujmowane w inne ramy przez demokratów i inne przez republikanów, i dowodzi, że sam fakt widzenia ich w odmiennych kategoriach przesądza o niemożliwości porozumienia (a także przekonuje, że lewica skapitulowała dając sobie narzucić prawicowe ramy). Gdybyśmy zmienili ramę, przez którą patrzymy na dany problem, zmienilibyśmy i nasze zdanie na jego temat, a także uznalibyśmy za prawidłowe inne sposoby jego rozwiązania. Najprostszy przykład takiego ramowania, to problem dopuszczalności przerywania ciąży: gdy ktoś używa słów „dziecko” i „zabójstwo” trudniej mu będzie aborcję dopuszczać, ponieważ widzi ją w kategoriach odebrania życia niewinnemu człowiekowi; gdy ktoś mówi „płód” i „zabieg”, łatwiej skupi uwagę na dobru matki i znajdzie więcej dobrych powodów, by dopuścić aborcję.
Wracając do dyskusji: zamiast bitwą mogłaby być tańcem, wspólnym wznoszeniem budowli, podróżą albo symfonią. W grze w Sednokrąg nie musimy wybierać tylko jednej z opcji i zastępować jednej ramy drugą – możemy pozwolić sobie na rozrzutność i zamiast zmieniać – dodawać. Mamy do dyspozycji dwanaście dziedzin, w każdej z nich wystarczy odnaleźć zjawisko, które pozwoli spojrzeć na dyskusję – albo dowolny inny problem – inaczej. Taka wymuszona analogia (jak nazywa podobny zabieg Edward de Bono) jest bardzo skutecznym narzędziem kreatywnego myślenia, a może dzięki grze i na słowne przepychanki w sejmie już nigdy nie będziemy patrzeć tak samo.
Nowa plansza na rocznicę urodzin Sednokręgu.
Przygotowuję nową planszę i kolejną, piątą, wersję zasad gry. Powinienem pisać upgrade, update albo chociaż facelifting – to brzmi bardziej fachowo… Przy okazji: grafiki ozdabiające plansze Sednokręgów zostały wykonane w programie Silk na iPada.
Tekst o Sednokręgu w najnowszym numerze „Uczyć lepiej”
Tutaj do pobrania nowy numer czasopisma Poznańskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli, „Uczyć lepiej”. Znajduje się w nim artykuł mojego autorstwa, w którym starałem się przedstawić własny sposób widzenia zasadniczego problemu: nie wiemy, co będzie potrzebne dzisiejszym uczniom, kiedy skończą szkołę. Wydawałoby się, że skoro nie wiemy, to rację mają uczniowie, utyskując, że uczą się rzeczy zbędnych.
Sądzę jednak, że jedno możemy wiedzieć: zdolności poznawcze ludzi zmieniają się wolniej niż świat, w którym żyjemy. Jakie by więc nie były zawody, problemy i wyzwania przyszłości, będziemy musieli się z nimi zmierzyć wyposażeni w takie same umysły, jakie mamy dziś. Rozwijać zatem powinniśmy nie tyle zdolności instrumentalne („jak to zrobić?”), lecz konceptualne („jak to rozumieć„).
W tym pomaga granie w Sednokrąg. Więcej – w tekście :)
Rekomendacja rzeczoznawcy MEN dla gry Sednokrąg
Sednokrąg uzyskał pozytywną ocenę rzeczoznawcy przedmiotowego w Ministerstwie Edukacji Narodowej z filozofii i etyki, pana Pawła Mroczkiewicza. W swojej recenzji zwrócił on uwagę zarówno na walory rozrywkowe i edukacyjne gry, jak i fakt, że jest to „jedyna tak udana i kompleksowa próba odejścia od schematu przekazywania wiedzy w sposób podający”. Sednokrąg „kształtuje umiejętność twórczego i abstrakcyjnego myślenia w sposób, który jest niezbędny do rozumienia powiązań w dziedzinach ścisłych, jak i zrozumienia abstraktów, takich jak prawo, teoria etyki, sztuki lub polityki”.
- 1
- 2
- …
- 5
- Następny →